Aquest cap de setmana, coincidint amb la Fira de Sant Andreu, tindrem al Museu de la Mediterrània dues inauguracions molt especials, la del pessebre monumental de Josep Mir i la del nou espai permanent que es dedicarà als gegants i al bestiari popular torroellenc.
El pessebre s'inaugurarà el divendres 29, a les 19 h, a l'Espai Montgrí, i podrà visitar-se, gratuïtament, fins al 3 de febrer de 2020. Arriba a l’onzena edició i com cada any, serà completament diferent i incorporarà novetats destacades. Enguany, el paisatge serà més muntanyós, inspirat en el territori més proper de l’Empordà, el Pla de l’Estany i la Garrotxa. A més, tindrà un record especial per a Dolors Bassa i també pel recentment desaparegut Jordi Muxach. Com cada any, s’obriran diversos concursos per edats per tal que tots els visitants participin activament en la descoberta i coneixement del pessebre.
D'altra banda, l'endemà, dissabte 30 de novembre, a les 17 h, s’inaugurarà al mateix Museu de la Mediterrània, la Sala de les Bèsties i els Gegants. Es tracta d'un nou espai permanent on es posarà en valor la imatgeria festiva del municipi, amb totes les figures actuals (àliga, drac, gegant, gegantessa, capgrossos,...). També incorporarà un complet audiovisual que recorre la història de la cultura popular torroellenca. Aquest treball és fruit de la intensa tasca d’arxiu que s’ha realitzat gràcies, també, a l'exposició «Montgrí, Terra de Gegants», que es va inaugurar el 24 d'agost i es podrà visitar fins al 13 d'abril, al mateix museu. L'espai també comptarà amb una pantalla tàctil i interactiva que permetrà conèixer els diferents elements exposats.
La mainada també trobarà el seu espai a la nova sala, ja que s’hi ha previst un petit espai amb un cap gros i un cavallet, per tal que els més petits puguin viure la cultura popular en pròpia pell. Aquesta és una iniciativa que té per objectiu incentivar la incorporació de nous membres a la colla gegantera local. El comissari d’aquest nou espai ha estat Xavier Cordomí, director de la Casa dels Entremesos de Barcelona, epicentre de la cultura popular de la capital catalana.
Els promotors d’aquest nou espai han estat els Amics dels Gegants i Capgrossos de Torroella de Montgrí, que van ser els impulsors de la proposta guanyadora als Pressupostos Participatius 2019.