L'Ajuntament farà aquest estiu un pas més per reforçar la pacificació del trànsit al passeig de Catalunya de Torroella de Montgrí i convertir-lo en un espai preferent per als vianants i persones usuàries de la bicicleta, que sigui més segur, agradable i còmode. L’actuació programada s’emmarca en un pla municipal més general que té com a objectiu avançar en la implementació de les noves estratègies de transformació urbana i mobilitat sostenible, que generin un entorn urbà on el vianant en sigui el principal protagonista.
Per aconseguir incrementar la pacificació del trànsit al passeig de Catalunya, s’adoptaran diferents mesures. El límit de velocitat passarà de 30 a 20 Km/h en els dos sentits de la marxa i no es permetrà el canvi de sentit en les dues zones de gir habilitades al mig del passeig, davant dels carrers Porta Nova i Ramon Boy.
Els dos passos intermitjos, juntament amb les dues entrades i sortides, pel passeig Vicenç Bou i per la plaça del Lledoner, es peatonalitzaran amb elements d’urbanisme tàctic. Se’ls aplicarà un tractament similar al de l’encreuament del carrer del Roser, carrer Figueres i la plaça Quintana i Combis, i davant de la zona escolar del Guillem de Montgrí. La supressió dels passos permetrà donar continuïtat al passeig i crear un espai més fluid i accessible per a vianants i persones amb mobilitat reduïda.
La setmana vinent, el dimecres 19, dijous 20 i divendres 21 de juny, es portaran a terme els treballs de pintura horitzontal i es col·locaran els senyals verticals de restricció a 20 Km/h. Durant els treballs, el passeig restarà tancat a la circulació, a excepció dels residents amb garatge.
Estratègia de transformació urbana i mobilitat sostenible
El regidor de Mobilitat, Jordi Oliver, ha argumentat que «des de l'Ajuntament es treballa per aconseguir un model de mobilitat més respectuós amb les persones i el medi ambient que permeti reduir les emissions de CO2, pacificar el trànsit i generar carrers més segurs, així com incrementar els espais de socialització. Es pretén fomentar els desplaçaments a peu i millorar el confort i la seguretat dels vianants i persones que utilitzin la bicicleta.»
En aquest sentit, des de l’Àrea de Mobilitat s’està treballant amb la implementació d’una estratègia de transformació urbana i mobilitat sostenible més àmplia. Les primeres actuacions ja s’han concretat: nou aparcament al CAP i al costat dels Jardins John Lennon, i properament condicionament de 176 places a l'aparcament del costat del passeig del Riu Ter.
Un passeig per a les persones
L'any 2020 es va fer un primer pas per pacificar el passeig de Catalunya, quan es va introduir la restricció de circulació de vehicles els divendres i dissabtes de les 20.30 a les 00.30 h durant tot l'estiu. D'aquesta manera es volia consolidar una franja horària preferent per a vianants i usuaris de les terrasses, que convertís l'entorn en un espai més amable, totalment segur i de millor qualitat urbana. L'accés amb vehicles estava permès als veïns i veïnes i als conductors que hagin de retirar els seus vehicles en cas que el tinguessin estacionat a la zona blava. La restricció es farà en sentit ascendent i descendent, i el trànsit de pas es desviarà pel passeig Vicenç Bou i la carretera de l'Estartit.
D'altra banda, es va fixar el límit de velocitat a 30 km/h, es va canviar la senyalització horitzontal i vertical, i es va instal·lar un radar. D'aquesta manera es volia minimitzar el risc d'accidents, en un dels punts més sensibles de la via pública, pel volum de trànsit que registra i per l'activitat comercial que hi ha. D'altra banda, la mesura també pretenia dinamitzar comercialment el sector i per una mobilitat sostenible. La reducció del trànsit en aquest punt també reverteix en una millora de la qualitat de l'aire.
L'experiència del 2020 va ser molt positiva i ben valorada per residents, comerciants i ciutadania, per la qual cosa les restriccions horàries es van anar mantenint i ampliant els estius següents.
Restriccions de trànsit previstes per aquest estiu https://www.torroella-estartit.cat/ca/noticies/4975-im-informat-sobre-les-restriccions-de-transit.html