El Museu de la Mediterrània acollirà el dijous 20 de juny una jornada monogràfica al voltant de la custòdia del territori en la qual es tractarà, entre d’altres qüestions, la metodologia per portar-la a la pràctica, els beneficis que aporta a la comunitat i s'hi exposaran casos d'èxit.
La jornada està organitzada per la Xarxa per a la Conservació de la Natura (XCN) i està impulsada pel projecte Hidronet Baix Ter, una iniciativa supramunicipal de la qual en forma part l’Ajuntament de Torroella de Montgrí. A través d'aquest projecte es promou la prevenció de les inundacions i el foment de la biodiversitat aquàtica a partir de la creació de superfícies de laminació en la xarxa hídrica del curs baix del riu Ter.
La custodia del territori és una figura de gestió que pretén implicar els propietaris i els usuaris del territori en la conservació i el bon ús dels valors i els recursos naturals, culturals i paisatgístics. Per aconseguir-ho, promou acords i mecanismes de col·laboració entre propietaris, entitats de custodia i d’altres agents públics i privats.
Per garantir un ús sostenible dels recursos naturals públics és necessari promoure estratègies que ajudin a conservar-los, gestionar-los activament per a la seva millora i restaurar aquells espais que ho necessitin. A aquest efecte, la custòdia del territori esdevé una eina de valuosa utilitat per complir amb els objectius de les administracions públiques en matèria de gestió i conservació del patrimoni natural, en implicar i corresponsabilitzar la societat civil.
En especial, els ens locals, que són l’administració més propera a la ciutadania i al territori, tenen un paper decisiu per poder fer front a l’actual situació d’emergència ecològica, climàtica i social en què ens trobem immersos.
La jornada girarà al voltant de tots els aspectes relatius als acords de custòdia del territori, un instrument útil i valuós per complir amb els objectius de les administracions públiques en matèria de gestió i conservació del patrimoni natural, al mateix temps que s'implica i corresponsabilitza la societat civil.
Es tractarà com la custòdia del territori pot ser un instrument útil i estratègic per a la conservació del patrimoni natural i la biodiversitat. També es coneixeran els elements clau per implementar-la des de les administracions públiques. I finalment, es compartiran experiències d’èxit d’altres municipis.
La jornada va adreçada a persones d’àmbits tècnic i polític municipals, i també a propietaris particulars que vulguin conèixer les oportunitats que ofereix la custòdia del territori, el seu funcionament i l’aplicació des de l’Administració pública.


El projecte «HidroNet Baix Ter», estratègia de prevenció de les inundacions i foment de la biodiversitat aquàtica a partir de superfícies de laminació a la xarxa hídrica del curs baix del riu Ter compta amb el suport de la Fundación Biodiversidad F.S.P., del Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico (MITECO), en la convocatòria de subvencions per al foment d’actuacions dirigides a la restauració d’ecosistemes fluvials i a la reducció del risc d’inundació als entorns urbans espanyols a través de solucions basades en la natura, corresponents a l’any 2021, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU.