L'Àrea de Turisme de l'Ajuntament de Torroella de Montgrí ha fet balanç de la temporada turística i seguiment del Pla de Sostenibilitat en una jornada d'immersió turística amb representants del sector. L'acte s'ha celebrat aquest dimarts a la Sala d'Actes de l'EMD i ha certificat que la Destinació ha recuperat les xifres prepandèmia.
La Jornada d'Immersió Turística que cada any organitza l'Àrea de Promoció del Territori de l'Ajuntament de Torroella de Montgrí, ja s'ha convertit en una cita imprescindible pel sector turístic del municipi que hi assisteix amb la finalitat de veure i participar en el balanç de la temporada.
L'ocupació dels establiments turístics deixa enrere la pandèmia
Des de l'Oficina de Turisme de l'Estartit es va donar compte de les xifres de consultes que augmenten respecte a l'any passat i superen les que hi va haver el 2019. Entre Setmana Santa i setembre hi va haver més de 31.000 demandes d'informació, un 25% més que l'any passat i un 9% més respecte als que hi havia abans de la pandèmia. El turista francès és el que més consultes va fer seguit del públic català i espanyol. Més enllà de la clara recuperació del turisme, les xifres també mostren com el turisme estranger ha tornat a la destinació després del fre que han suposat dos anys amb restriccions provocades per la Covid-19.
Al Punt d'Informació de Torroella de Montgrí també s'ha notat aquesta dinàmica amb més de 5.700 consultes durant la temporada alta turística amb una predominança del turisme de proximitat.
També les xifres d'ocupació en establiments turístics mostren una clara recuperació i tornen als nivells prepandèmia. Els hotels han tingut una ocupació mitjana del 69% i el 88% al juliol i agost respectivament, prop del 74% i 83% que van tenir el 2019 i augmentant respecte al 64% i 77% que van tenir l'any passat. La resta de mesos de la temporada, juny, setembre i octubre la dinàmica és similar.
Pel que fa als càmpings han recuperat el pols. Aquest sector, més dependent del turisme estranger, va notar molt fortament les restriccions de la pandèmia, però aquest 2022 ha mostrat clars símptomes de recuperació. Així doncs, el juliol els càmpings del municipi van tenir una ocupació mitjana del 61% i l'agost del 70%. El 2019 va ser del 58 i 73% respectivament i l'any passat del 40 i 62%.
Les agències de lloguer han tingut així mateix un comportament similar amb una ocupació mitjana del 87% al juliol i 89% a l'agost que contrasta amb el 74% i 90% que van tenir el 2019 i el 68% i 83% que van tenir l'any passat.
La destinació turística es promociona a xarxes, mitjans i fires
Més enllà de les xifres d'ocupació i consultes a l'oficina de turisme la Jornada d'Immersió va servir per fer balanç de les més de 120 activitats que s'han fet en el marc dels programes Primavera activa, Estiu Actiu i Tardor Activa. Activitats com cinema al carrer, espectacles familiars, sunset ioga, zumba o marxa aquàtica entre d'altres.
En l'àmbit de promoció de la destinació, enguany s'han fet campanyes a TV3, RAC1, mitjans de comunicació especialitzats en Turisme com Petit Futé o sectorials com Descobrir Catalunya o UT Empordà Guia entre d'altres. Aquesta promoció s'ha fet tant amb anuncis i baners com amb contingut promocional. També s'han fet campanyes a través de Google Ads i Facebook Ads i un sorteig a Instagram el juliol.
L'Àrea de Turisme a més, ha lliurat 3.700 fulletons promocionals a empreses i entitats turístiques del municipi, ha editat més de 20.000 unitats de material promocional i ha participat en Fires com Navatur de Pamplona, el Mercat d'Escapades de Barcelona o la B-Travel.
Pel que fa a les Xarxes Socials l'Àrea de Turisme compta amb més de 2.100 seguidors a Twitter, més de 7.100 a Instagram, uns 8.500 a Facebook i poc més de 100 a TikTok, amb augments a totes les xarxes respecte al 2019. També es consolida la fidelitat dels usuaris del web Visit Estartit amb més durada de la sessió, més pàgines per sessió consultades i una taxa de rebot més baixa respecte a l'any anterior.
Platges exposa les principals xifres de la temporada i novetats en el servei
L'Àrea de Platges va donar compte de les novetats en matèria de serveis com la incorporació d'un Segway i tres agents cívics, les millores en neteja i infraestructura mediambiental i d'accessibilitat.
També va fer balanç del servei de vigilància amb 267 assistències, 1.015 incidències i 53 rescats i gairebé 100 usos de les cadires amfíbies i crosses amfíbies. El Mini Beach Cllub va tenir un global de 311 usuaris.
El PST encara el seu tercer any
Finalment els tècnics municipals van donar compte del minut i resultat del Pla de Sostenibilitat Turística que fins al 2023 desenvolupa una trentena de projectes i accions amb un pressupost de 3,6 milions d'euros, i que ha estat transformant la gestió, l'urbanisme i la promoció de Torroella de Montgrí i l'Estartit.
L'acte, que ha comptat amb la presència d'unes 25 persones, l'ha obert la regidora de Turisme Dúnia Oliveras i l'ha clos l'alcalde Jordi Colomí. Abans que parlés el batlle, el Primer Tinent d'Alcalde i regidor de Neteja i Platges Marc Calvet, ha demanat que els negocis utilitzin el porta-a-porta per no col·lapsar els contenidors.
Per la seva banda, l'alcalde Jordi Colomí ha explicat que la gent que ve a Torroella de Montgrí "vol repetir i tornar a viure l'experiència" que ofereix la destinació. El batlle s'ha mostrat optimista amb el futur tot assegurant que "el municipi té unes potencialitats que altres municipis no tenen" i que hi ha "molta feina a fer" i reptes per abordar, com per exemple el canvi climàtic, però que creu que com a municipi Torroella de Montgrí i l'Estartit tenen "un futur esplendorós
BALANÇ DE LA TEMPORADA TURÍSTICA (PDF)