L'Ajuntament de Torroella de Montgrí està enllestint la reforma d'un habitatge de titularitat municipal emplaçat al carrer Hospital número 5, que es destinarà a atendre casos d'emergència habitacional. S'adreçarà a persones o famílies vulnerables que es troben en situació de risc per absència de vivenda o de les condicions mínimes que asseguren una vida digna. El nou recurs municipal es destinarà a persones que han perdut la llar i necessiten allotjament urgent de forma temporal, per poder-lo garantir el dret a l'habitatge. Es tracta, doncs, d'un habitatge per a l'estada transitòria. Funcionarà de manera complementària al pis social cedit per la Generalitat, que gestiona l'Ajuntament, destinat a entendre altre tipus de necessitats, no relacionades amb l'emergència habitacional.
L'adequació de l'immoble, que estarà operatiu aquesta primavera, tindrà un cost d'uns 54.000 euros, i l'Ajuntament ha comptat amb dues subvencions de la Diputació de Girona: 2.889,75 euros per a la redacció del projecte i 4.394,66 per al mobiliari. L'habitatge està estructurat en planta baixa i pis, té prop de 68 metres quadrats útils, i disposa de 2 habitacions dobles, rentador, bany, servei, i una cuina-menjador-sala d'estar.
L'execució del projecte s'ha coordinat des de les àrees d'Habitatge i d'Acció Social, i permetrà atendre una necessitat que segons les dues regidores, Sandra Bartomeus i Roser Font, era molt important al municipi.
Protegir el dret a l'habitatge
L'Ajuntament ha promogut els darrers anys diferents iniciatives destinades a fomentar el dret a l'habitatge.
L'any 2015 va crear la Taula Local de Coordinació pel Dret a l’Habitatge i Contra la Pobresa Energètica, per aplegar tots els agents implicats o sensibilitzats per aquestes dues qüestions. La seva creació es va promoure arran del treball que ja s’estava fent en col·laboració, sobretot, de Càritas Baix Ter i la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH). Amb la seva implementació es volen facilitar les mesures encaminades a reduir el nombre de procediments d’execució hipotecària o desnonaments que finalitzin amb la pèrdua de l’habitatge. La taula es va reunir el 20 desembre i tornarà a fer-ho el 19 febrer.
L'any 2016, va realitzar un exhaustiu estudi de camp per quantificar el nombre d'habitatges buits del municipi, amb l'objectiu de proposar als seus propietaris que els converteixin en habitatges socials. La gestió d'aquest procés es fa a través de la Borsa de Mediació per al Lloguer Social del Servei Municipal d’Habitatge, de manera que sigui senzill i segur tant per al propietari com per al llogater.
Retorn de l'IBI als habitatges socials
Amb el mateix propòsit de promoure i incrementar el parc d’habitatges de lloguer social al municipi, l'Ajuntament fa dos anys es retorna l’Impost de Béns Immobles (IBI) a tots aquells propietaris que compleixin els requisits establerts, i lloguin el seu habitatge a través de la Borsa de Mediació que gestiona l’Oficina Local d’Habitatge del Consell Comarcal. El segon any i següents se’ls retorna el 150 % de l’IBI. Aquesta subvenció s'aplica d'ofici des de l'Ajuntament, i no cal que la sol·liciti el propietari.